E-commerce w Niemczech: Dlaczego warto wejść na ten rynek?

Karol Gliszczyński

03/01/2024

Kiedy myślimy o ekspansji naszego biznesu i podbijaniu nowych rynków, częstym wyborem okazuje się rynek niemiecki. Spowodowane jest to głównie możliwościami, które daje sprzedaż w tym 83-milionowym kraju, w którym ponad połowa społeczeństwa korzysta z Internetu przynajmniej kilka razy dziennie. Według danych z raportu Statista sprzedaż na tym rynku w 2020 roku znacznie przekroczyła 78 miliardów euro. Na co należy więc zwrócić uwagę, jeśli planujemy rozpocząć sprzedaż internetową w Niemczech i jak powinny wyglądać pierwsze kroki?

Jak wzbudzić zaufanie niemieckich konsumentów?

Jak każdy kraj, także Niemcy mają swoje preferencje zakupowe. Przede wszystkim należy pamiętać, że konsumenci potrafią zwrócić uwagę na najdrobniejsze szczegóły, szczególnie wtedy, kiedy w grę wchodzi wydawanie pieniędzy przez Internet.

Jeśli chcemy, aby nasz niemiecki klient dokonał zakupu w naszym sklepie, musimy się upewnić, że wzbudzimy jego zaufanie. Bezpieczeństwo podczas zakupów gra bardzo ważną rolę, dlatego należy zacząć od stworzenia domeny, która nie będzie wzbudzać żadnych niechcianych podejrzeń — powinna być ona więc przystosowana do rynku niemieckiego i posiadać rozszerzenie “.de”.

Należy także starannie uzupełnić informacje, które powinny znajdować się na naszej stronie. Nie ma tutaj miejsca na błędy w stopce redakcyjnej lub w tłumaczeniu. Zoptymalizowana strona internetowa to podstawa, od której w dużym stopniu zależy, czy konsument zdecyduje się na zakup naszego produktu.

Dla niemieckiego konsumenta kluczowa jest także jakość produktu. Jeśli sprzedawca posiada zaświadczenia lub certyfikaty, które w jakiś sposób świadczą o znakomitej jakości produktów lub usług, warto umieścić je na stronie internetowej.

Ważne są oczywiście także kwestie prawne. Przed wkroczeniem na nowy rynek trzeba upewnić się, że elementy prawne zostały dopięte na ostatni guzik. Pamiętać należy na przykład o tym, że w Niemczech obowiązkowe jest zamieszczenie odpowiedniej metryczki, tzw. Impressum, na stronie internetowej i w mediach społecznościowych.

Metody płatności w Niemczech — o czym należy pamiętać?

Pomimo pewnych podobieństw, w Niemczech znajdziemy także wiele różnic dotyczących płatności w internecie. Do popularnych metod płatności należą na przykład PayPal czy Klarna, płatność za pośrednictwem faktury lub rachunku, przelew tradycyjny lub płatność kartą debetową. Nie znajdziemy w niemieckim sklepie niektórych metod płatności, które z kolei w Polsce są bardzo popularne.

Zakupy online i wysyłka 

Pomimo faktu, że co piąty niemiecki konsument wciąż odbiera zakupiony towar osobiście, klasyczna wysyłka także cieszy się ogromną popularnością. Najczęściej wybieranym przewoźnikiem jest oczywiście Deutsche Post DHL, z którego usług korzysta najwięcej kupujących. Do innych firm kurierskich na terenie Niemiec należą UPS, GLS i DPD. W niemieckich sklepach internetowych często spotkamy się z możliwością wyboru przewoźnika, gdyż konsumenci często miewają pewne preferencje odnośnie wysyłki.

Ulubione urządzenia niemieckich konsumentów — zakupy prosto ze smartfona

W dzisiejszych czasach większość osób aktywnie korzysta ze smartfonów. W Niemczech takie urządzenie posiada ponad 95% obywateli. Z łatwością można więc stwierdzić, że konsumenci regularnie robią zakupy online za pomocą urządzeń mobilnych. Należy więc pamiętać o tym przy tworzeniu wersji mobilnej strony internetowej, ponieważ musi ona zostać zoptymalizowana pod względem technicznym tak, aby poprawnie wyświetlała się także na małych ekranach. Duża część społeczeństwa korzysta także z komputerów i tabletów.

Aby zagwarantować najlepszą jakość naszego sklepu, należy upewnić się, czy wszystkie funkcje działają bez zarzutu. Najlepiej przejść przez wszystkie zakładki na stronie, jak i sfinalizować proces zakupu produktu. Ważne, żeby sprawdzić stronę za pomocą różnych przeglądarek, z których korzystają konsumenci z Niemiec. Najpopularniejszą przeglądarką jest Google Chrome, lecz duża część użytkowników korzysta także z Safari, Firefox, jak i wielu innych. Dopiero po dokładnej analizie strony pod względem zarówno technicznym, jak i pod względem umieszczonych na niej treści, należy rozpocząć działania związane z promocją strony poprzez działania SEO, a także płatne reklamy, takie jak Google Ads i Facebook Ads.

Marketplace — ulubione miejsce niemieckich konsumentów?

Podobnie jak w Polsce, także niemiecki rynek został zdominowany przez portale sprzedażowe. Najpopularniejszym marketplacem jest Amazon, gdzie sprzedawcy mogą oferować swoje produkty w zamian za prowizje. Według raportu Statista sprzedaż na tej platformie w 2020 roku wynosiła prawie 14 milionów euro. Do popularnych portali należą także Kaufland, Otto, Lidl i Zalando. Ze względu na ich popularność, generują one dziennie ogromne ilości wyświetleń i sprzedaży, więc warto zagłębić się w bardzo obszerny temat sprzedaży na portalach sprzedażowych. Jeśli finalnie decydujemy się na sprzedaż na jednym z portali, należy także zadbać o wygląd i treść naszej oferty sprzedażowej.

Media społecznościowe 

Prezencja własnej marki w mediach społecznościowych jest niezbędna w dzisiejszych czasach, w których większość osób z dostępem do internetu spędza swój cenny czas właśnie tam. Za pomocą schludnie i profesjonalnie prowadzonych kont biznesowych, znacznie szybciej dotrzemy do naszej docelowej grupy odbiorczej. YouTube, Facebook, Instagram i TikTok to najpopularniejsze portale społecznościowe w Niemczech, za pomocą których marki codziennie komunikują się z potencjalnymi klientami. Dawno już minęły czasy, w których każde zapytanie o produkt lub wysyłkę wpływały wyłącznie mailowo. Szybka komunikacja za pomocą mediów społecznościowych staje się coraz bardziej popularna.

Na portalach społecznościowych należy przybrać strategię, którą jesteśmy w stanie dotrzeć do naszej grupy odbiorczej i przekonać ją do zakupu naszych produktów. Trzeba jednak pamiętać, że nasz profil to nie gazetka reklamowa — aby uzyskać aprobatę użytkowników, należy publikować wartościowe treści związane z możliwościami, jakie nasze produkty mogą dać klientom.

Podsumowanie

Rynek niemiecki stale rośnie, a na udział w nim decyduje się coraz więcej polskich sprzedawców. Należy jednak pamiętać, że sprzedaż w tym kraju wiąże się z nieustannym spełnianiem wymagań niemieckich klientów. Często są oni bardziej skłonni przeznaczyć swoje pieniądze na produkt, jeśli zarówno jego jakość, jak i doświadczenia spotkane przy procesie zamówienia spełniają ich wymagania. Ważne jest więc stałe usprawnianie procesów UX (user experience), jak i utrzymanie wysokich standardów na własnej stronie internetowej.

Jeśli nasza strona internetowa zawiera błędy, jest zbyt mało intuicyjna i mało przyjazna dla użytkownika, a proces zakupu jest długi lub skomplikowany, możemy ponieść straty w formie znacznie mniejszych obrotów. Jeśli jednak będziemy mogli zaoferować konsumentom bezbłędnie skonstruowaną stronę internetową, bezpieczne i szybkie transakcje, zoptymalizowane opisy produktowe i łatwy proces składania zamówienia, możemy liczyć na ciągle wzrastającą ilość lojalnych klientów.