Google Shopping w Niemczech – o tym musisz pamiętać!

Paweł Szala

10/03/2022

Jeśli planujesz lub posiadasz sklep internetowy w Niemczech, powinieneś rozważyć skorzystanie z Google Shopping, czyli wyszukiwarki produktów w sklepach internetowych stworzonej przez Google. Aby rozpocząć reklamy, musisz nie tylko posiadać konta Google Ads i Google Merchant Center, ale również spełnić pewne wymogi.

Spis treści

Google Ads i Google Merchant Center

Konto Google Ads służy do tworzenia i optymalizacji kampanii Google Shopping. Jednak, by zacząć, musisz zarejestrować się w usłudze Google Merchant Center (GMC), która pozwala zarządzać tym, jak Twoje produkty będą prezentowane w wyszukiwarce.

Samo założenie konta GMC jest proste i sprowadza się do uzupełnienia podstawowych danych firmy. Warto też od razu połączyć konta Google Ads z kontem Google Merchant Center. W tym celu należy kliknąć na ikonę koła zębatego w prawym górnym rogu ekranu, wybrać Połączone konta z menu Ustawienia, a następnie podać identyfikator konta Google Ads. Chęć połączenia konta należy następnie potwierdzić bezpośrednio na koncie Google Ads.

Następnym krokiem powinno być przejście weryfikacji, która potwierdzi, że to Ty jesteś właścicielem witryny i masz do niej prawa. Można to zrobić na trzy sposoby w panelu GMC (ikona koła zębatego > Narzędzia > Informacje o firmie > Witryna):

  • dodanie tagu HTML do strony głównej lub dodanie pliku HTML do serwera
  • wykorzystanie narzędzia Google Tag Manager
  • poprzez konto Google Analytics

Tworzenie feedu produktowego

W panelu Google Merchant Center musi znaleźć się feed produktowy, czyli plik, który zawiera wszystkie najważniejsze informacje o produktach, które znajdują się w sklepie. Feed można przygotować ręcznie na bazie szablonu, który dostarcza Google. Z doświadczenia wiemy, że ręczne przygotowanie feedu jest nie tylko czasochłonne, ale również niezwykle problematyczne na późniejszym etapie.

Powodem tego jest fakt, że każda zmiana ceny, nazwy lub ilości produktów w magazynie na stronie internetowej, musi dokonać się również w feedzie produktowym. Tylko pozornie może wydawać się, że taka konieczność zdarza się dość rzadko, jednak rzeczywistość wszystko weryfikuje – z czasem staje się to uciążliwe.

Dużo lepszym rozwiązaniem jest skorzystanie ze specjalnych wtyczek do popularnych sklepów (WooCommerce, PrestaShop, Shopify), które stworzą feed automatycznie i dostosują go do wymogów Google Merchant Center. Wygenerowany link do feedu produktowego należy dodać do konta GMC za pomocą opcji “Zaplanowane pobieranie”, aby system mógł automatycznie pobierać aktualne dane i wysyłać je do konta. Dzięki temu każda zmiana w sklepie zostanie odnotowana również w feedzie produktowym.

Wytyczne Google Merchant Center

Oprócz odpowiedniej konfiguracji konta GMC i ustawieniu feedu produktowego, Twój sklep internetowy w Niemczech musi spełnić jeszcze kilka innych wymagań.

Promowanie konkretnych produktów

Google pozwala na promowanie tylko tych produktów, które faktycznie znajdują się w Twoim sklepie internetowym. Oznacza to, że każdy produkt w feedzie musi prowadzić bezpośrednio do strony produktowej, na której będzie możliwość dokonania zakupu.

Język niemiecki w Merchant Center

Skoro kierujesz swoją reklamę na rynek niemiecki do klienta niemieckojęzycznego, musisz zadbać o to, aby zarówno nazwy jak i opisy produktów w feedzie były napisane w języku niemieckim, ale również Twój sklep internetowy był w całości w tym języku. Jeśli potrzebujesz pomocy w napisaniu tekstów w języku niemieckim, skontaktuj się z nami.

Informacje o zasadach zwrotów i reklamacji

Każdy kupujący w Internecie w Unii Europejskiej ma prawo do zwrotu i reklamacji. Dla Google’a jest bardzo ważne, aby wszelkie informacje o tych zasady zostały zamieszczone w sklepie. Oczywiście w tym przypadku, muszą być one napisane w języku niemieckim. Co musisz uwzględnić?

  • informacje o tym, jakie kroki kupujący powinien podjąć
  • w jakim przypadku możliwy jest zwrot i reklamacja
  • ile czasu użytkownik ma na zwrot (w Niemczech jest to minimum 14 dni, ale 30 dni uchodzi za standard)
  • po jakim czasie kupujący otrzyma zwrot pieniędzy

Produkty, które możesz reklamować

Decydując się na kampanię Google Shopping musisz pamiętać, że nie wszystkie produkty są dozwolone do sprzedaży. Zabronione są m.in. podróbki produktów, produkty niebezpieczne dla zdrowia czy produkty obraźliwe. Ograniczeniom podlegają np. treści dla dorosłych oraz leki i suplementy. Pełną listę znajdziesz tutaj.

Najważniejsze informacje na stronie internetowej

Twoja strona musi być budzić zaufanie wśród potencjalnych klientów, dlatego musisz uwzględnić na niej:

  • dokładne dane kontaktowe Twojej firmy
  • informację o bezpiecznych, szyfrowanych płatnościach prowadzonych przy użyciu bezpiecznego serwera (chronionego protokołem SSL)
  • informację o metodach i warunkach płatności
  • teksty prawne, takie jak Impressum, AGB czy Datenschutzerklärung

Podsumowanie

Jeśli posiadasz sklep internetowy, który spełnia powyższe wymagania, musisz spróbować reklamy na rynku niemieckim. Google to najpopularniejsza wyszukiwarka w Niemczech, dlatego jesteśmy przekonani, że Twoja konkurencja na pewno tam jest. Nie pozostaje Ci nic innego, jak zacząć działać lub skontaktować się z nami.